Sabtu, 3 Oktober 2009

Microsoft Acces : Report,Query.

Salam.

Sekali lagi saya kembali dengan tajuk microsoft access tetapi dengan berlainan function yang saya belajar iaitu report.Kita seringkali diminta oleh guru-guru atau pensyarah atau boss kita supaya memberikan senarai nama dan juga jantina atau umur.

Adalah amat sukar untuk kita menaip kembali semua nama-nama tersebut.Jadi dengan adanya microsoft access yang menggunakan function report ini,semua yang kita nak kita boleh dapat daripada situ sahaja.

Melalui report,kita boleh pilih cari yang kita mahu untuk dikemaskinikan dan boleh di "print". langkah-langkah adalah sama seperti langkah kita membuat borang.Mula-mula kita pergi ke create dan pilih more report. Table akan keluar dimana kita boleh memilih apa ciri-ciri yang kita mahu contohnya nama,no.pendaftaran dan jantina.Secara automatik table akan terbentuk dan kita boleh print.

Selepas itu,melalui query pula tidak banyak beza dengan report.Query kita bolehmemilih dan selain itu kita boleh edit seperti apa yang kita mahu.Agak lain dari report.selepas itu kita boleh tukar ke report dan print seperti biasa.

1 ulasan:

  1. Bahasa yang digunakan agak terlalu formal...mudah bosan membacha nya...heheheh

    BalasPadam